Woda - ważny element diety

Woda to jeden z najważniejszych składników naszej codziennej diety. Niektórzy z nas piją dużo, inni nie przepadają za piciem wody, a reszta w ogóle zapomina o jej piciu. Dlaczego woda jest tak ważna?

Po pierwsze woda zapobiega odwodnieniu organizmu. A bez wody nic nie funkcjonuje – dlatego odwodnienie jest tak niebezpieczne, zwłaszcza w gorące dni, kiedy dodatkowo się pocimy. Odwodnienie może spowodować problemy z nerkami (niewydolność), różnego rodzaju drgawki, a nawet obrzęk mózgu! 

Wpływa też na samopoczucie i procesy myślowe: zbyt małe spożycie wody często powoduje uczucie zmęczenia i skołowania lub nawet stany lękowe. Przy procesach myślowych woda również ma znaczenie: odpowiednie nawodnienie wpływa na skupienie i pamięć. 

Woda wpływa na poziom energii – poprzez ogólną poprawę pracy organizmu. Dzięki temu, że woda poprawia również wchłanianie wielu witamin i minerałów, będziesz mieć nie tylko więcej energii, ale Twój organizm poradzi sobie znacznie lepiej z niektórymi schorzeniami (jak np. problemy z układem moczowym, zaparcia, czy nadciśnienie). 

Woda, transportując wszystkie składniki odżywcze, sprawia, że organizm o wiele lepiej funkcjonuje. Przy transporcie nie chodzi tylko o witaminy i minerały, ale również materiał balastowy, bakterie i toksyny, które są usuwane z organizmu dzięki wodzie – poprawia trawienie, dzięki czemu nie musisz obawiać się zaparć. Często bywa tak, że przy dużym spożyciu błonnika i zbyt małej ilości wody, pojawia się problem z wydalaniem tego z organizmu. Wtedy woda jest wręcz zbawienna! 

W przypadku sportowców i osób trenujących warto dodać, że woda podnosi wytrzymałość, siłę oraz wydajność na treningu. Jeżeli więc nie spożywasz odpowiednie ilości wody na treningu, znacznie spadnie jakość wykonywanego przez Ciebie wysiłku. 

Woda chroni organizm przez toksynami, bakteriami i innymi szkodliwymi składnikami, które zamiast zalegać w organizmie, są wydalane z niego dzięki wodzie. Dobrze jest o tym pamiętać, zwłaszcza w przypadku zapalenia pęcherza moczowego. 

Woda reguluję ciepłotę ciała – właśnie dlatego się pocisz, żeby móc się schłodzić (jeśli jednak nie uzupełnisz wody, którą tracisz, temperatura ciała wzrośnie, a spowodowane jest to utratą elektrolitów i wody z tkanek). 

Pamiętaj też, że dzięki wodzie tworzy się ślina – ślina również zawiera enzymy, które rozpoczynają trawienie już w jamie ustnej. 

Woda ochroni również Twoje kości i stawy – nawilżając tkanki wokół nich i transportując składniki odżywcze. 

Warto pamiętać, że odpowiednie nawodnienie wpływa również na stan skóry – będzie nie tylko nawilżona, ale również dzięki wodzie wzrośnie produkcja kolagenu, a za tym jędrność skóry. 

        Jak widać, wodzie zawdzięczamy całkiem sporo. Warto pamiętać, by spożywać odpowiednie jej ilości każdego dnia. A jak o tym nie zapomnieć? Dowiedzie się już w kolejnej części artykułu. 

Autorka:

Sylwia Lelonek, właścicielka bloga livethenature.com. Zawodowo i hobbystycznie zajmuje się dietetyką kliniczną i wszelkimi aspektami związanymi ze zdrowym stylem życia. Na co dzień studiuje Żywienie Człowieka i Dietetykę, a weekendy wypełnione ma szkoleniami i kursami. Wolny czas spędza zawsze aktywnie. Entuzjastka alternatywnych rozwiązań żywieniowych, na temat których czerpie wiedzę z książek oraz najnowszych wyników badań.