Wady i zalety treningu wykonywanego na czczo

Bardzo często decydujemy się na trening o poranku, kiedy jesteśmy wypoczęci i chcemy pobudzić nasz organizm do sprawnego działania przez cały dzień. Oczywistą zaletą wykonywania ćwiczeń fizycznych bez uprzedniego posilenia się jest brak obciążenia żołądka. Intensywna aktywność może nierzadko prowadzić do problemów natury trawiennej m.in. zgagi.

Trenując na czczo, nasz organizm nie ma skąd pobierać materiału na energię, wobec czego czerpie ją z już istniejącej tkanki tłuszczowej i mięśni. Sprzyja to zatem redukcji tejże tkanki i tym samym odchudzaniu. Jednak ze względów typowo zdrowotnych, nie jest to zbyt korzystne rozwiązanie dla naszego organizmu, który wysyłając nam sygnał o porannym głodzie, po prostu domaga się dodatkowej energii, aby „zasilić” wszystkie organy.

Jeżeli nie tylko nie otrzyma posiłku, ale również będzie musiał pobrać materiał energetyczny ze złogów tłuszczu, wówczas będzie musiał rozdysponować siłę na trening i na sprawne funkcjonowanie rzeczonych wcześniej organów. Jest to zbyt duże obciążenie i na dłuższą metę może skutkować nieprzyjemnymi dolegliwościami, bowiem jak sami widzimy następuje tutaj efekt „samotrawienia”, czyli czerpania energii z własnych tkanek. Nie jest to w żadnym wypadku korzystne dla mięśni czy układu krwionośnego. Możemy w ten sposób doprowadzić do destrukcji całych układów, a przecież nie w tym rzecz, aby wyniszczać swój organizm, ale go wzmacniać poranną gimnastyką.

Najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest spożycie niewielkiego produktu białkowego bezpośrednio przed treningiem. Chodzi o to, aby nasz posiłek miał dużo białka i węglowodanów, a w tym znikomą ilość cukru i szkodliwych tłuszczów nasyconych.

Badania nad zasadnością trenowania „na pusty żołądek” nadal trwają. Eksperci wymieniają się swoimi spostrzeżeniami, które popierają naukowymi argumentami. Co więcej, wszystkie strony są niemal zgodne co do tego, że wybór czy trenować na czczo czy po śniadaniu, powinien być uzależniony od obecnej kondycji i wagi osoby ćwiczącej.

Osoby z nadwagą, które zdecydowały się na poranną aktywność fizyczną, powinny rzeczywiście trenować bez uprzedniego spożywania posiłku. Natomiast osoby z już szczupłą sylwetką, którym bardziej zależy na utrzymaniu dobrej formy, powinny przez ćwiczeniami posilić się batonikiem proteinowym bądź jogurtem naturalnym z dodatkiem owoców.

Dostarczenie energii tego typu poprawi naszą witalność i odżywi organizm w taki sposób, aby był mniej podatny na jakiekolwiek nadwyrężenia i uszkodzenia.