Sposoby na zakwasy

Zakwasy nie są niczym przyjemnym, ale są częstą dolegliwością, zwłaszcza w przypadku sportowców amatorów.

Intensywne treningi, zarówno te podjęte bez przygotowania, jak i po solidnej rozgrzewce i dłuższej praktyce, wyczerpują organizm, dając się we znaki mięśniom. Dobrze jest wiedzieć, jak ograniczać ich skutki.

Czym są zakwasy?

Fachowo nazywane są zespołem opóźnionego bólu mięśniowego. W ostatnich latach sądzono, że ból, jaki czujemy po dużym wysiłku jest efektem powstawania kwasu mlekowego w mięśniach. Ostatnie lata podważyły te opinie, dowodząc, że to nie kwas mlekowy, a mikrouszkodzenia mięśni powodują bolesne dolegliwości.

Jak im przeciwdziałać?

Pojawiają się mniej więcej 12 godzin po treningu i mogą trwać przez kilka dni, w zależności od tego, jak zaniedbamy pewne elementy przygotowania...

Ograniczyć skutki zakwasów można dzięki odpowiedniemu rozgrzaniu mięśni. Kilkunastominutowa rozgrzewka potrafi zdziałać cuda, podobnie jak rozciąganie mięśni po treningu. Rozgrzane, rozciągnięte mięsnie lepiej zniosą większe przeciążenia i trudniej będzie je uszkodzić.

Duże znaczenie ma również nasza ogólna kondycja fizyczna. Jeśli nigdy nie biegaliśmy i nagle zaczynami robić "piątki" lub "dychy", albo robimy sto pompek bez rozgrzewki... zakwasy będą bardzo silne.

Mierzmy siły na zamiary, a uchronimy się przed zgubnymi skutkami przetrenowania.

Co zrobić, gdy już się pojawią?

Rozciąganie mięśni pozwoli nieco ograniczyć bolesne skutki mikrouszkodzeń. Dobrym wyjściem będzie zastosowanie specjalnych masażerów lub wykonanie masażu rozluźniającego przez kogoś znajomego.

Dodatkowa aktywność, taka jak basem czy rowerek treningowy (nawet przez kilka minut), to także dobry sposób.

Gdy trenujemy na dużej siłowni, możemy skorzystać z sauny, która również pozwoli rozluźnić mięśnie, podobnie jak gorąca kąpiel.

Jeśli chodzi o dietę, pozytywne skutki może przynieść posiłek bogaty w białko, dzięki któremu mięśnie szybciej się odbudują.

Czego nie robić?

Na pewno nie powinieneś pić alkoholu. Małe piwo może podziałać jak izotonik, ale większe ilości mogą mieć skutki odwrotne do zamierzonych.