Sposoby na detoks

Ostatnio bardzo dużo mówi się na temat detoksu – poprzez reklamę diet oczyszczających, przez herbatki na detoks, aż po suplementy wspomagające odtoksycznienie organizmu. Jak rzeczywiście powinniśmy wspomagać nasz organizm w walce z toksynami?

            Mówi się, że najwięcej toksyn gromadzimy w zimie – rzadziej się wtedy ruszamy, jest o wiele większe natężenie spalin i smogu, a i częściej sięgamy po niezdrowe jedzenie, celem poprawienia sobie humoru. Nie mamy też świeżych warzyw i owoców, co też przyczynia się do uboższej diety. Do tego wszystkiego warto również doliczyć kosmetyki, sztuczne opakowania, chemię domową, butelki, paragony i nawet samą żywność. Wszędzie znajdują się związki, które mogą nam zaszkodzić. 

            Z wymienionych powyżej powodów, można by przypuszczać, że detoks powinien być nieodłącznym i cyklicznym elementem naszego życia. Jak się okazuje, organizm ludzki został wyposażony w wiele elementów, dzięki którym może się oczyszczać. Natura nie pozostawiłaby nas samych sobie, bo wtedy nie przetrwalibyśmy zbyt długo. Dzięki nerkom, wątrobie, jelitom, płucom i skórze nasz organizm jest w stanie się oczyszczać. Wątroba filtruje toksyny, nerki wspomagają ich wydalanie, jelita nie przepuszczają toksyn do organizmu i również powodują ich wydalanie, dzięki płucom możemy je wydychać, a skóra bezpośrednio je wydala. Nawet łzy mogą służyć oczyszczaniu organizmu!   

            Czasami jednak dzieje się tak, że nasz organizm rzeczywiście jest obciążony – brakiem aktywności, codziennym sposobem odżywiania się, zanieczyszczonym powietrzem czy innymi elementami. Może się to objawiać niezdrowo wyglądającą cerą, wysypkami, katarem, złym samopoczuciem czy bólami głowy. Jak wtedy sobie poradzić?

1. Zacznij od zdrowej diety. To, co obciąża Twój organizm, to niezdrowa żywność. Warto wyeliminować cukier, słone przekąski, przetworzone produkty żywnościowe, dania gotowe, słodycze i tym podobne. Warto postawić na świeże produkty i samemu je przygotować. Wybieraj sezonowe owoce i warzywa, świeże mięso, ryby, jaja, orzechy, pestki czy owoce suszone bez cukru. Z tego przygotuj pełnowartościowe posiłki – dzięki temu dostarczysz organizmowi witamin i mikroelementów oraz odpowiedniego źródła energii. 

2. Wyeliminuj niepotrzebną chemię z domu – wszystkie środki chemiczne negatywnie wpływają na Twój organizm. Jeśli możesz, sprzątaj w rękawiczkach i ogranicz te środki do minimum. Możesz też kupować naturalne w sklepach ekologicznych. Wietrz też dobrze mieszkanie, by w powietrzu nie unosiło się dużo substancji chemicznych. 

3. Ogranicz kosmetyki – pamiętaj, że im więcej nie znaczy lepiej. Bardzo często kosmetyki są przyczyną alergii i niezdrowo wyglądającej cery (o dziwo). W tym przypadku również możesz zainteresować się naturalnymi kosmetykami – są coraz bardziej popularne, a przez to dostępne już w zwykłych drogeriach. 

4. Dbaj o świeże powietrze – warto kupić 2 lub 3 kwiatki do mieszkania, które sprawią, że powietrze w pomieszczeniach będzie o wiele czystsze. Poczujesz się znacznie lepiej, a i w nocy będziesz lepiej oddychać.

To parę wskazówek, które spowodują, że poczujesz się o wiele lepiej. Dzięki kilku zmianom, Twój organizm może o wiele lepiej się oczyszczać i pracować. Ze zdrową dietą dostarczysz sobie tego, czego potrzebujesz, a eliminując śmieciową żywność, chemię i zbyt dużą ilość kosmetyków, odciążysz swoje ciało. Warto czasami zastanowić się, czy rzeczywiście musisz kupić sobie dodatkowy żel pod prysznic, pełny szkodliwych związków chemicznych, hamburgera lub używać silnych środków chemicznych do sprzątania. Twój organizm z pewnością będzie Ci wdzięczny za te zmiany. 

 

Sylwia Lelonek

Sylwia Lelonek, właścicielka bloga livethenature.com. Zawodowo i hobbystycznie zajmuje się dietetyką kliniczną i wszelkimi aspektami związanymi ze zdrowym stylem życia. Na co dzień studiuje Żywienie Człowieka i Dietetykę, a weekendy wypełnione ma szkoleniami i kursami. Wolny czas spędza zawsze aktywnie. Entuzjastka alternatywnych rozwiązań żywieniowych, na temat których czerpie wiedzę z książek oraz najnowszych wyników badań.