Po co nam dieta?

Święte i zarazem przeklęte słowa. No pain, no gain, także w kwestiach żywieniowych. Gdy ćwiczymy, gdy chcemy osiągnąć pewne określone efekty, musimy, przynajmniej częściowo, zmienić także nasz jadłospis.

Uwielbiasz fast foody? Pizza, kebab, burger, frytki... Nie możesz bez nich żyć? Da się, uwierz, ale w diecie nie chodzi tylko o to, by coś z niej usuwać, by wcinać tylko "zdrowe" produkty. Nie. Nie chodzi też o to, by przestawić się na szybką utratę kilogramów.

Dieta ma przede wszystkim dostarczyć nam wszelkich niezbędnych składników odżywczych. Choć to słowo nie cieszy się wielką popularnością i często kojarzy się raczej z okresową modą, prawda jest, że bywa niezwykle pomocna.

Dobrze zbilansowana dieta, zawierająca odpowiednie ilości białka, tłuszczów, węglowodanów, witamin i minerałów jest nie tylko błogosławieństwem dla naszego organizmu, ale i umysłu. Czując się zdrowsi lepiej funkcjonujemy, śpimy i myślimy.

Większość szkodliwych elementów wystarczy ograniczyć, Można sobie pozwolić na łakocie, ale nie wolno przesadzać. Wmawianie sobie, że spalimy to na kolejnym treningu, może się okazać ślepa uliczką.

Dieta bogata w białko pozwala przyspieszyć przyrost masy mięśniowej... te są bowiem zbudowane głównie z białek (tak jak całe nasze organizmy). Dobroczynny wpływ witamin i mikroelementów pozwala utrzymać funkcje organizmu, węglowodany dadzą nam siłę, podobnie jak tłuszcz. Warto też pamiętać o błotniku zawartym w produktach roślinnych. Ten wpiera procesy trawienne.

Zdrowa, pełnowartościowa żywność, czyli owoce i warzywa, mięso gotowane na parze, pełnoziarniste pieczywo, zboża, znikoma ilość produktów głęboko przetworzonych, może być także smaczna. Bogactwo produktów spożywczych, w tym przypraw i ziół, w niedługim czasie wynagrodzi Ci brak pysznego, ale szkodliwego "śmieciowego jedzenia".

Dieta a trening

Różne rodzaje treningów wymagać będą dostarczenia innych komponentów. Dieta redukcyjna, dieta mająca na celu przyrost masy mięśniowej, dieta dla biegaczy czy sztangistów nie zawsze do siebie przystają.

O ile samodzielnie będziesz w stanie wyeliminować fast foody i łakocie, a także wprowadzić owoce i warzywa, o tyle z zaplanowaniem skutecznej diety nie będzie już tak łatwo. Jeśli ma ona być efektywna i chcesz uchronić się przed błędami, najlepiej skonsultuj się w tej sprawie z dietetykiem lub trenerem personalnym.

Dobór odpowiednich elementów diety, dobranych odpowiednio do prowadzonej przez nas aktywności fizycznej, pozwoli szybciej osiągać zamierzone efekty. Przykładowo: dieta wysokobiałkowa i niskotłuszczowa będzie idealna dla tych, którzy budują masę mięśniową. Dostarczając budulca, szybciej zauważymy zmiany w objętości mięśni.