Najlepsze ćwiczenia na zgrabne kolana i mocne stawy.

W postawionych sobie celach treningowych, nie powinniśmy się skupiać wyłącznie na wypracowaniu mięśni i sylwetki. Powinniśmy również zwracać uwagę na wydajność wszystkich części naszego ciała, które nie tylko wspierają nasze dążenie do zgrabnej figury, ale przede wszystkim nie będą nas dręczyć uciążliwymi dolegliwościami jak np. ból kolana czy łokcia. W takich przypadkach skuteczne realizowanie treningu może być niemożliwe.

Dlatego zatem nie można doprowadzić do osłabienia mięśni okalających kolano, stawy oraz ścięgna. Najskuteczniejszym ćwiczeniem, które wesprze nas w tej materii będą skręty tułowia podczas stania w głębokim rozkroku, po czym schylanie się i dotykanie łokciami kolan po przeciwległej stronie. Nie tylko uelastyczniamy dzięki tej formule stawy, ale przede wszystkim wzmacniamy mięśnie, co jest elementem kluczowym.

Pamiętajmy przy tym o prawidłowym oddechu. Starannie wykonywane wdechy i wydechy są w pewnym sensie miernikiem wykonywanych skłonów, a ponadto pozwolą nam w pełni eksploatować swoją energię na rzecz prawidłowo wykonywanych ćwiczeń. Po prostu wolniej będziemy się męczyć.

Paradoksalnie to właśnie powtarzalność wykonywanych ruchów podczas wykonywania poszczególnych ćwiczeń, może okazać się uciążliwa dla naszych kolan i stawów. Z takim trybem mamy do czynienia podczas zwykłego marszu bądź biegu, kiedy nogi wykonują przez dłuższy czas tę samą czynność.

Szczególnie ważne są w przypadku kolan mięśnie czworogłowe uda. To właśnie od ich kondycji zależy, czy w zgięciu nogi będziemy odczuwać ból i sztywność za każdym razem, gdy nasza stopa dotknie ziemi. Zatem nie tylko kolano jest tutaj elementem, na które powinniśmy zwracać baczną uwagę. Jeśli bowiem nie zadbamy o wszystkie mięśnie, wówczas dolegliwości bólowe mogą dotknąć całą nogę.

Możemy spróbować wtedy również ćwiczeń na plecach, polegających na unoszeniu wyprostowanych nóg i tym samym pozostawianiu ich w tej pozycji przez kilka sekund. Kolana nie będą obciążone, a pracować będą głównie mięśnie brzucha i ud.

Jeżeli jednak ból jest na tyle silny, że uniemożliwia nam wykonywanie podstawowych ćwiczeń, wówczas konieczna jest przerwa w treningu, aby pozwolić stawom i mięśniom regenerację w swoim własnym zakresie i tempie. Oczywiście możemy przy tym używać maści bądź żelu uśmierzającego ból, ale co ważne – nie musimy całkowicie rezygnować z ruchu. W takich sytuacjach wskazana będzie dla nas nawet jazda na rowerze bądź nawet spacer, ale warto pamiętać, aby ten odbywał się zawsze po płaskim terenie.

Podczas rekonwalescencji jakiekolwiek obciążenie kolan może pogłębić problem i na długi czas uniemożliwić nam bezbolesne realizowanie treningów.