Mięso - czy warto jeść ?

Mięso od jakiegoś czasu jest dość kontrowersyjnym tematem – każdy przekonuje się wzajemnie do swoich racji, twierdząc, że mięso jest nieodłącznym elementem diety lub też zupełnie zbędnym. Kto ma rację? Czy prawdą jest to, że mięso jest rakotwórcze, a może przyczynia się do chorób układu krążenia i wzrostu cholesterolu?

            Podchodząc do sprawy dość pierwotnie, mięso jest w naszej diecie od tysięcy lat. Obecnie również towarzyszy nam w większości dań i posiłków (poczynając od czystego mięsa, aż po przetwory jak szynka czy parówki). Czy któreś z tych rodzajów mięsa jest nieodzowne i godne uwagi?

Zacznijmy zatem od zwykłego, naturalnego mięsa. W Polsce mamy 4 najbardziej popularne rodzaje mięsa – kurczak, indyk, wołowina i wieprzowina.

Kurczak (przyjmijmy tutaj pierś z kurczaka bez skóry) to jedyne 165 kcal w 100 gramach, zwiera dość dużo białka i bardzo mało tłuszczu. Jest bogaty w witaminy z grupy B, żelazo, magnez, fosfor, potas, cynk i selen. Zawiera również nieco kwasów tłuszczowych omega 3.

Indyk, kolejne chude mięso drobiowe (i znów przyjmijmy pierś), to również sporo białka i mało tłuszczu. Znajdziemy w nim witaminę C, nieco witamin z grupy B, żelazo, sód, cynk, selen i bardzo mało cholesterolu.

Wołowina, to już nieco więcej tłuszczu, również dużo białka i dość dużo kwasów tłuszczowych omega 3. Zawiera znacznie więcej witamin z grupy B, zwłaszcza B12 i B3. Znajdziemy w niej również sporo żelaza, magnezu, cynku i selenu.

Wieprzowina zawiera najwięcej tłuszczu (a co z tym idzie – kwasów omega 3) oraz dość sporo białka. Znajdziemy w niej dużo witamin z grupy B – najwięcej B1, B3, B6 i B2 oraz wapń, żelazo, potas, cynk i selen.

Patrząc na powyższe zestawienie, mięso to dość bogate źródło witamin i minerałów. Nie wydaje się szkodliwe ani potencjalnie negatywne dla naszego zdrowia (czy też tętnic). Sytuacja zmienia się, gdy mięso jest wysoce przetworzone – mówię tutaj o smażeniu (często spaleniu), smażeniu w głębokim tłuszczu, pieczeniu na tzw. skwarek czy też przetworzeniu przemysłowym.  Wtedy zrozumiałe jest twierdzenie, że mięso może być rakotwórcze i szkodliwe dla zdrowia.

Jeśli jednak postawimy na mięso gotowane, przyrządzone na parze bądź pieczone bez tłuszczu, nie powinno ono mieć negatywnego wpływu na nasze zdrowie, a wręcz przeciwnie – zawartość witamin i minerałów, jak i również kwasów omega 3 zadziała korzystnie na nasze zdrowie.

Oczywiste jest, że biorąc do ręki w sklepie mięso z wysoką zawartością azotynów i azotanów, glukozy (czyli cukier), dodatki do żywności (jak np. dymy wędzarnicze, sól, sól peklowa itp.), nie możemy oczekiwać wysokiej jakości mięsa, które będzie dla nas korzystne.

Czy można rezygnować z mięsa? Tylko w przypadku, gdy robisz to z głową lub pod okiem specjalisty, który odpowiednio ułoży Ci dietę, bez strat oraz uzupełni niedobory dobrze dobraną suplementacją. Rezygnując z mięsa (i do tego z podrobów) można łatwo narobić sobie więcej szkody, niż pożytku.

Sylwia Lelonek, właścicielka bloga livethenature.com.