Makaron - jaki wybrać ?

Ostatnimi czasu nietolerancja glutenu, nadwrażliwość na gluten lub już sama celiakia to dość powszechne problemy. Bardzo często nie jesteśmy świadomi tego, że właśnie nas to dotyczy. Jakie są najczęstsze objawy problemów z produktami zawierającymi gluten?

  1. Wzdęcia – często wydaje nam się to normalne po posiłku (bo kto z nas nie mówi o „ciąży spożywczej”?) 
  2. Biegunki lub nawet zaparcia i problemy z niezbyt przyjemnymi gazami. To też nie jest normalne, warto o tym pamiętać. 
  3. Bóle brzucha niewiadomego pochodzenia – zwłaszcza, gdy zjesz za dużo! 
  4. Bóle głowy – lub po prostu migreny. Bardzo często ludzie z takimi problemami doświadczają bóli głowy, ale też nie każdy przypadek. 
  5. Problemy skórne – w zasadzie większość nietolerancji objawia się właśnie takimi problemami – organizm wyrzuca na zewnątrz sygnał, że czegoś nie trawi (w bardzo dużym uproszczeniu).
  6. Depresja – obciążone jelita = złe samopoczucie. 
  7. Utrata wagi lub przybieranie na wadze – opcje są dwie: problemy z wchłanianiem spowodują spadek wagi lub stany zapalne, powstające w wyniku spożycia nietolerowanego produktu spowodują wzrost masy ciała. 
  8. Niedobory pokarmowe, skutkujące złym samopoczuciem lub stanami chorobowymi, jak anemia. 
  9. Bóle mięśni i stawów. 
  10. Tak zwana „mgła mózgowa”.   

To tylko kilka przykładowych objawów. Niestety można to powiązać z większością nietolerancji, alergii czy nawet chorób, dlatego ważna jest po prostu diagnostyka lub testowanie na sobie różnych rodzajów diet, z zachowaniem odpowiedniej ilości mikroskładników, żeby zapobiec możliwym niedoborom (czego warto pilnować przy każdej diecie). 

Kiedy eliminujemy jakiś pokarm, w tym przypadku gluten, często szukamy zastępników, które możemy zastosować w codziennej diecie. Bardzo często produktem, którego nam najbardziej brakuje, jest makaron. Jaki możemy wybrać? Który będzie najlepszy?

Kukurydziany – najbardziej powszechny i dostępny makaron. Jest również najtańszy. Jeśli ktoś z was ma celiakię lub alergię na gluten, kukurydza również może być problematyczna, z powodu białek podobnych strukturalnie (reakcja krzyżowa). Jeśli ktoś ma nieco inne podejście do diety, powinien pamiętać, że kukurydza praktycznie w większości jest już GMO, jak również jest opryskiwany Roundupem (środek wysoce toksyczny). Wybór należy do Ciebie.

Sojowy – bogaty głównie w węglowodany. Jeśli masz problemy z roślinami strączkowymi, on również może wywoływać reakcję. 

Gryczany/jaglany/ryżowy – te zboża najrzadziej powodują problemy w układzie pokarmowym i nie wchodzą tak często w reakcje krzyżowe jak pozostałe. Są bardziej delikatne, o specyficznym smaku. Ich wybór zależy już głównie od preferencji. Będą nieco bardziej bogate w białko. 

Ze strączków – te makarony będą zawierać dość duże ilości białka oraz węglowodanów. Mogą powodować problemy w układzie pokarmowym u osób bardziej wrażliwych, ale oczywiście nie jest to reguła. Są również bezglutenowe i bezpieczne dla osób nadwrażliwych na to białko. 

            Macie tu przykłady kilku makaronów, którymi można zastąpić klasyczny pszenny makaron. Nie jest to trudne czy uciążliwe, ponieważ pojawiają się one coraz częściej w sklepach i są o wiele bardziej dostępne – już nie tylko w dużych sklepach, ale również tych mniejszych. Jeśli źle czujesz się po zwykłym makaronie, spróbuj tych alternatyw i wybierz smak, który najbardziej Ci odpowiada. 

 

Autorka:

Sylwia Lelonek

Sylwia Lelonek, właścicielka bloga livethenature.com. Zawodowo i hobbystycznie zajmuje się dietetyką kliniczną i wszelkimi aspektami związanymi ze zdrowym stylem życia. Na co dzień studiuje Żywienie Człowieka i Dietetykę, a weekendy wypełnione ma szkoleniami i kursami. Wolny czas spędza zawsze aktywnie. Entuzjastka alternatywnych rozwiązań żywieniowych, na temat których czerpie wiedzę z książek oraz najnowszych wyników badań.