Mąka kokosowa - właściwości

Mąka kokosowa od dłuższego czasu jest bardzo popularna i coraz więcej osób odkrywa jej zalety – chociażby z tego powodu, że ta mąka nie zawiera glutenu i jest zdrowszą alternatywą innych mąk, zawierających gluten. Co powinniśmy wiedzieć na temat mąki kokosowej? 

Mąka kokosowa jest bogata w błonnik, białko, zdrowe kwasy tłuszczowe (średnio łańcuchowe) oraz jest wolna od glutenu i obecności innych zbóż (jeżeli masz dietę, która wyklucza wszystkie zboża to idealny wybór). Nie zawiera również dużej ilości węglowodanów, dzięki czemu ma niski indeks glikemiczny, co również jest dużym ułatwieniem dla osób zmagających się z problemami gospodarki cukrowej. To sprawia, że ta mąka jest idealna dla osób będących na diecie bez zbóż (paleo, protokół autoimmunologiczny), na diecie bezglutenowej, z różnymi rodzajami alergii, u osób z zaburzeniami gospodarki cukrowej organizmu, wegan czy wegetarian i dla innych, którzy po prostu uwielbiają smak kokosa. 

Mąka kokosowa jest wytwarzana z wysuszonego miąższu kokosa. Nie jest to tak naprawdę taka prawdziwa mąka, jak nam się wydaje – przecież nie zawiera zbóż, orzechów, a robiona jest z czystego kokosa. Mimo to zawiera wiele dobrych składników, z których powinniśmy korzystać. Niskokaloryczna i delikatna dla organizmu jest świetną opcją dla osób chorych (np. autoimmunologia). Jak jeszcze wpływa na nas ta mąka?

1. Wpływa na metabolizm – mąka zawiera kwasy tłuszczowe o średniej długości łańcucha, które są szybciej trawione i dają nam natychmiastowy zastrzyk energii. To pomaga nam jak najlepiej wykorzystywać przyjmowaną energię. 

2. Zawiera dużo błonnika – nie jest to błonnik rozpuszczalny, więc przy odpowiedniej podaży wody, wpływa pozytywnie na trawienie, jak również na czyszczenie jelit z zawartych w nich resztek, które zalegają. Warto pamiętać o spożywaniu wody, żeby błonnik nas nie zapchał, a działał korzystnie. 

3. Wpływa pozytywnie na utrzymanie odpowiedniego poziomu cukru we krwi – dzięki niskiemu indeksowi i ładunkowy glikemicznemu, spożywanie produktów z tej mąki nie powinno powodować szybkiego wzrostu glukozy we krwi, a co za tym idzie – insuliny. Dzięki błonnikowi będzie również opóźniać trawienie, czyli zmniejszać ogólny ładunek glikemiczny posiłku. 

4. Wspiera trawienie i pracę organizmu – dzięki odpowiedniej ilości błonnika i wysokiej wartości odżywczej, spożywanie mąki będzie wspierało trawienie. Badania pokazują, że mąka kokosowa regulowała poziom cholesterolu LDL i trójglicerydów, obniżając je (u osób, które miały podniesiony cholesterol). 

Jak widać mąka kokosowa ma wiele korzystnych walorów, z których może skorzystać każdy z nas. Mąka kokosowa ma wiele zastosować – możesz dodać ją do ciast, babeczek, placków, naleśników lub nawet zrobić z niej panierkę (do mięsa lub do ryb. Wybór należy do Ciebie – u nas znajdziesz również kilka przepisów, zawierających w składzie tą mąkę. 

Autorka: 

Sylwia Lelonek, właścicielka bloga livethenature.com. Zawodowo i hobbystycznie zajmuje się dietetyką kliniczną i wszelkimi aspektami związanymi ze zdrowym stylem życia. Na co dzień studiuje Żywienie Człowieka i Dietetykę, a weekendy wypełnione ma szkoleniami i kursami. Wolny czas spędza zawsze aktywnie. Entuzjastka alternatywnych rozwiązań żywieniowych, na temat których czerpie wiedzę z książek oraz najnowszych wyników badań.