Lato i mrożonki

Idzie lato (w zasadzie biorąc pod uwagę temperaturę, już trwa) – można by się zatem spodziewać ogromnych ilości sezonowych warzyw i owoców, kuszących nie tylko wyglądem, ale i zapachem. Skąd zatem artykuł o mrożonkach? Ano stąd, że nie każdemu się najzwyczajniej w świecie chce, nie zawsze może mieć czas, więc przyda się małe ułatwienie, dla tych leniwych i zabieganych. Czy mrożone warzywa są zdrowe? Czy warto je jeść?

            Ukryte pomiędzy mrożoną pizzą i lodami, mrożone warzywa od zawsze są poddawane wielu wątpliwościom. Czy są równie wartościowe co świeże warzywa? Czy będzie to dobry wybór w trakcie zimy, kiedy świeże nie są dostępne lub do jakiegoś dania na szybko, kiedy nie mamy pomysłu lub czasu? 

Z rozwiązaniem tych rozważań pomogli nam naukowcy – w pierwszym przypadku pod lupę wzięli owoce i warzywa (brokuły, jagody, marchewki, kukurydzę, fasolkę szparagową, groszek, szpinak i truskawki). Jak się okazało, nie było różnic pomiędzy mrożonkami, a świeżymi odpowiednikami. Czasami okazywało się, że nawet te mrożone były bardziej bogate odżywczo!

W innym badaniu odkryto, że zawartość folianów i witamin z grupy B w mrożonych i świeżych warzywach była bardzo zbliżona, nawet po kilku miesiącach mrożenia. 

Co jest również ciekawe, to fakt, że warzywa i owoce podróżują do nas przez jakiś czas i są narażone na różne warunki transportu i atmosferyczne – przez co mogą tracić nieco swoich mikroelementów czy witamin, bardziej wrażliwych na dane czynniki. Mrożone warzywa przygotowywane są na zasadzie blanszowania – proces ten umożliwia „zamknięcie” wartości odżywczych w warzywie i zachowanie wszystkiego, co wartościowe, na dłużej. 

Ok, podsumowując – mrożonki nie są gorsze od świeżych warzyw i możemy je wykorzystywać do różnych dań w kuchni. Warto zwrócić uwagę na parę aspektów.

1. Sprawdzaj jakość warzyw, które kupujesz. Jeśli masz możliwość kupienia naturalnych, może ekologicznych, to wybierz właśnie te. Takie sztuczne, kolorowe i o idealnym kształcie, to nie do końca to, czego szukamy.

2. Nie przechowuj tego miesiącami. Jedz na bieżąco to, co masz i nie przechowuj ich dłużej niż 3-4 miesiące. Wszystko ma swoje granice. 

3. Sprawdzaj dokładnie skład mrożonych warzyw – zwłaszcza jeśli to takie z dodatkami przypraw. Zwróć uwagę, czy nie ma tam niepotrzebnych dodatków, sosów (bo to jesteś w stanie przygotować sobie sam). 

4. Korzystaj też z tego, co przynosi sezon. Nie opieraj się wyłącznie na mrożonkach i zadbaj o różnorodność swojej diety. 

Korzystając z tych wskazówek i wiedzy, skomponuj swoją dietę odpowiednio. Nie załamuj się, gdy nie masz czasu lub ochoty przygotować posiłek ze świeżymi warzywami, które wymagają nieco więcej pracy. Pamiętaj też, że takie mrożone warzywa możesz przygotować sobie sam, za pomocą blanszowania. Sposób przygotowania blanszowanych warzyw znajdziesz w przepisie na „prosty obiad” na naszej stronie. Nie jest to trudne, w zależności od tego jakie ilości chcesz sobie przygotować, będzie wymagało odpowiedniej ilości czasu. W perspektywie późniejszej wygody nie powinno wydawać się to tak męczące i skomplikowane. Warto skorzystać z domowych mrożonych warzyw, jeśli tylko masz możliwość przygotować sobie coś takiego.  

Autorka:

Sylwia Lelonek, właścicielka bloga livethenature.com. Zawodowo i hobbystycznie zajmuje się dietetyką kliniczną i wszelkimi aspektami związanymi ze zdrowym stylem życia. Na co dzień studiuje Żywienie Człowieka i Dietetykę, a weekendy wypełnione ma szkoleniami i kursami. Wolny czas spędza zawsze aktywnie. Entuzjastka alternatywnych rozwiązań żywieniowych, na temat których czerpie wiedzę z książek oraz najnowszych wyników badań.