Które ryby najlepiej jeść aby zachować zdrowie i zgrabną sylwetkę?

Niedawno opublikowane wyniki analiz badawczych wskazują na duże zanieczyszczenie mórz i oceanów, a tym samym na jakość mięsa ryb, które je zamieszkują. Najbardziej niekorzystnymi czynnikami jest plastik, rtęć, metale ciężkie oraz toksyczne odpady, które w rezultacie trafiają do wód, trując tym samym zwierzęta je zamieszkujące.

W tym wszystkim, kiedy ryba znajdzie się już w naszej kuchni, nie bez znaczenia pozostaje również sposób obróbki termicznej mięsa, jakie mamy zamiar spożyć.

Światowa Organizacja Zdrowia głosi, iż człowiek powinien spożywać posiłki z ryba w roli głównej, co najmniej raz w tygodniu, a niekiedy nawet ta liczba powinna zostać dwukrotnie zwiększona. Kluczowym argumentem jest tutaj białko łatwo przyswajalne oraz kwasy tłuszczowe wielonasycone omega-3 i choć jest wiele rozbieżnych opinii na ich temat, to jednak badacze zgodnie przyznają, iż więcej jest zalet w zakresie ich działania na organizm niż wad. Dzięki spożywaniu kwasów omega-3 minimalizujemy ryzyko wystąpienia miażdżycy, nadciśnienia, a nawet choroby nowotworowej. W tej kwestii gatunek ryby ma również duże znaczenie, ponieważ to właśnie tłuste ryby morskie m.in. makrela, łosoś czy szprot maja ich najwięcej.

Niestety szkodliwe substancje, które zanieczyszczają wody mórz i oceanów mogą mieć również niekorzystny wpływ na mięso ryb, które spożywamy, a tym samym na nasze zdrowie. Pestycydy i metale ciężkie to niechlubne znaleziska na naszych talerza pośród aromatycznego rybiego mięsiwa apetycznie zroszonego sokiem z cytryny. Małe stężenie tychże, powoduje jednak, iż organizacje kontrolujące tę kwestię wydaja pozytywne rekomendacje w zakresie dopuszczenia ryb z zanieczyszczonych mórz do sprzedaży. Ma na to wpływ również sama fizjonomia niektórych gatunków ryb morskich, które zawierają selen, czyli ten pierwiastek, który neutralizuje w znacznym stopniu działanie ciężkich metali.

Najmniej substancji uznawanych za toksyczne, możemy natomiast znaleźć w wyjątkowo tłustych okazach makreli, sardynki czy śledzia. Istotny jest tutaj przede wszystkim sposób przygotowania ryby.

Najkorzystniej jest ja po prostu upiec w temperaturze co najmniej 80ºC. jednocześnie, obok pieczenia, zaleca się grillowanie ryb bądź ich obróbka na parze. Wynika z tego, iż samo smażenie nie jest rozwiązaniem, na które specjalnie Czekaja nasze żołądki pomimo tego, iż prawdopodobnie w tej właśnie postaci ryby smakują najlepiej. Do wysokokaloryczności i ciężkostrawności tychże przyczynia się panierka, która obowiązkowo jest wykorzystywana we wszelkiej maści smażalniach. Najlepiej zastąpić ja ziołami i całkowicie zrezygnować ze smażenia.

Warto również rozważyć spożywanie ryb zamkniętych w konserwach. Głównie polecane są te w sosie własnym, jednak należy tutaj uważać na zbyt dużą zawartość soli, która poniekąd dodaje smaki u konserwuje zamknięte szczelnie ryby.