Jaką kaszę wybrać?

Bardzo często pojawia się pytanie – jaką kaszę wybrać, która będzie bardziej wartościowa, zdrowsza i smaczniejsza? W tym artykule omówię dwie kasze – jaglaną i gryczaną, ponieważ są najpopularniejsze i prześcigają się w swojej zdrowotności. 

Kasza jaglana jest dość popularna w Polsce. Niektórzy ją kochają, niektórzy nienawidzą, a odpowiada za to jej specyficzny smak. Kasza jaglana może być podana zarówno na słodko, jak i na słono i to jest jej bardzo duża zaleta. Co wartościowego zawiera w sobie kasza jaglana? Na pewno wyróżnia ją wysoka zawartość białka oraz błonnika, a co ważne witaminy z grupy B, wapń, żelazo, potas, cynk i magnez. Dzięki temu bogactwu składników, kasza niesie za sobą wiele zdrowotnych działań.  Kasza jaglana wpływa na zdrowie serca – jest przecież dobrym źródłem magnezu, który poprawia zdecydowanie funkcjonowanie wielu narządów, a przede wszystkim mięśnia sercowego. Reguluje również ciśnienie krwi. W kaszy jaglanej znajdziemy też potas, który reguluje gospodarkę wodno-elektrolitową, wpływając na ciśnienie. Przy odpowiedniej diecie oraz aktywności fizycznej, kasza jaglana będzie regulowała również poziomy cholesterolu, dzięki zawartości błonnika. Dzięki dużej zawartości magnezu, kasza jaglana może również przysłużyć się w walce z cukrzycą typu 1. Z powodu zawartości błonnika, kasza jaglana będzie zdecydowanie poprawiać procesy trawienne.  

Kasza gryczana jest również bardzo popularna w naszym kraju, z powodu jej szerokiej uprawy, a co za tym idzie, dostępności i niskiej ceny. Jej minusem jest specyficzny, dość mocno wybijający się smak i brak możliwości przygotowania jej na słodko (jest lekko słona i mocna, a nie bardziej neutralna jak kasza jaglana). Jej intensywny smak daje się lubić, jednak ponownie zależy to od preferencji. Kasza gryczana również zawiera nieco witamin z grupy B, ponadto bardzo dużo miedzi, jak również dużo żelaza, cynku i selenu. Dzięki temu kasza gryczana może pozytywnie oddziaływać na pracę tarczycy. Kasza gryczana również może poprawić jakość naszej cery i włosów (cynk i żelazo) oraz zapobiegać powstawaniu anemii.  Poprawia również pracę serca, regulując stężenie cholesterolu we krwi i obniżając ciśnienie. Kasza gryczana zawiera antyoksydanty, które wpływają na obniżenie stanów zapalnych w organizmie i redukując ryzyko zapadania na różne schorzenia. Oczywiście, dzięki zawartości błonnika, podobnie jak kasza jaglana poprawia trawienie. Dzięki tej zawartości błonnika, kasza gryczana ma niski indeks glikemiczny, co jest bardzo istotne w przypadku chorób związanych z zaburzeniami glikemii. Kasza gryczana praktycznie nigdy nie uczula – jest naturalnie bezglutenowa (choć alergikom polecam jednak wybieranie produktów oznaczonych jako bezglutenowe), więc warto ją stosować. 

Kaszę jaglaną warto przed ugotowaniem krótko namoczyć i potem wypłukać, natomiast kaszę gryczaną najlepiej jest kupować niepaloną (białą), czyli nieobrobioną i wymoczyć na kilka godzin. Kasza gryczana zawiera kwas fitynowy, który chelatuje z naszego organizmu niektóre minerały (jak np. żelazo). Mocząc kaszę gryczaną aktywujemy fitazę, która niweluje kwas fitynowy. Nie jest on szkodliwy, jednak kiedy możesz postawić na lepsze wchłanianie minerałów, zrób to. 

Jak widać, obie kasze mają bardzo podobny profil. Są wartościowe, zawierają witaminy z grupy B w podobnych ilościach oraz minerały. Każdy z nich ma swoje działanie i bardzo pozytywny wpływ na organizm. Jeśli chodzi o wybór kaszy pod kątem zdrowotnym – nie ma wielkiej różnicy pomiędzy nimi. Pozostają tylko kwestie smakowe. 

Autorka:

Sylwia Lelonek, właścicielka bloga livethenature.com