Jak zapanować nad napadami głodu?

Jak zapanować nad napadami głodu?

Ostatnio bardzo często zadajemy sobie pytanie – co jeść, jak jeść, w jakich ilościach? – wszędzie podawane są sprzeczne informacje, a każdy prześciga się, by podać lepszą receptę na idealne ciało i zdrowie.  Czy istnieje zatem dieta uniwersalna, którą może stosować każdy?

            Odpowiedź brzmi – niestety nie. Ciężko dostosować jeden styl odżywiania do wszystkich osób, które chciałby go zastosować. W przypadku diety trzeba wziąć pod uwagę stan fizjologiczny, stan zdrowia, aktywność, pracę zawodową, inne schorzenia, etc. Każdy człowiek jest jednostką indywidualną, zatem nie ma możliwości zalecenia takiej samej diety dla każdej osoby. Jest jednak coś, o czym warto wspomnieć. Nie ma diety uniwersalnej, ale są jej bardzo mocne filary, które może zastosować każdy z nas, w celu poprawy jakości życia oraz stanu zdrowia. 

1. Wyeliminuj przetworzoną żywność – to pierwszy krok do poprawy jakości swojego odżywiania. Nie mówię tu wyłącznie o fastfoodach. Do przetworzonej żywności zaliczają się również gotowe produkty, które możesz znaleźć na sklepowych półkach, jak zupki w proszku, konserwy, gotowe dania czy też mrożone potrawy (typu pizza, zapiekanki). Jeśli rzeczywiście masz ochotę na coś takiego, przygotuj sobie to sam. Będziesz dokładnie wiedzieć, co znajduje się na Twoim talerzu i unikniesz utwardzonego tłuszczu, szkodliwych dodatków do żywności, barwników i wypełniaczy. 

2. Ogranicz słodycze i słone przekąski – słodycze to praktycznie sam cukier, który doprowadza do starzenia się naszego organizmu (w tym organów wewnętrznych, czyli potrzebnych nam do życia narządów), jest pożywką dla bakterii, przez co może powstać dysbioza jelitowa, powoduje próchnicę i wpływa negatywnie na gospodarkę hormonalną organizmu. Do tego dochodzą przetworzone mleko w proszku, barwniki, emulgatory, utwardzony tłuszcz roślinny i inne dodatki do żywności. Słone przekąski, czyli np. chipsy, również zawierają długą listę składników, które nie są obojętne da naszego organizmu. O dziwo często znajdziemy tam nie tylko sól, ale i cukier, a dodatkowo utwardzane oleje roślinne. Tu po raz kolejny poradą będzie postawienie na domowe słodycze, przygotowane z najlepszych składników. 

3. Odstaw słodkie napoje – cukier, barwniki i inne dodatki do żywności, a tego, jak pisałam wyżej, warto unikać. 

4. Kupuj żywność dobrej jakości – nie oszczędzaj na jedzeniu. Oczywiście w dobrym znaczeniu tego stwierdzenia. Jedzenie dla Ciebie powinno być jak najwyższej jakości. Nasz organizm to przecież nie śmietnik na najgorsze odpady, a ciągle funkcjonująca „maszyna”. Warto zatem dostarczać sobie jak najwyższej jakości składników. 

5. Pij odpowiednią ilość wody – zadbanie o odpowiednią podaż płynów również jest istotne. Nasz organizm potrzebuje wody do funkcjonowania, wiec nie należy o tym zapominać. Bardzo skrajnym minimum jest butelka wody dziennie. Co ważne, zwróć uwagę na stopień zmineralizowania wody. Im wyższy, tym lepszy. Dzięki temu dostarczysz organizmowi również sporą dawkę mikroelementów. 

Te podstawy, dla niektórych może trudne do zrealizowania, na pewno poprawią jakość Twojego życia. Wydaje się to trudne do zrealizowania, więc jeśli Cię to przeraża, zacznij po kolei, małymi kroczkami. Zacznij od dołu listy, od prostszych nawyków, jak picie wody czy żywność lepszej jakości. Później przejdź do trudniejszych elementów i zanim się spostrzeżesz, zbudujesz w sobie dobre nawyki dietetyczne. Bardzo często tyle wystarczy, by zredukować nadmierną masę ciała lub poczuć się lepiej. 

Autorka:

Sylwia Lelonek, właścicielka bloga livethenature.com. Zawodowo i hobbystycznie zajmuje się dietetyką kliniczną i wszelkimi aspektami związanymi ze zdrowym stylem życia. Na co dzień studiuje Żywienie Człowieka i Dietetykę, a weekendy wypełnione ma szkoleniami i kursami. Wolny czas spędza zawsze aktywnie. Entuzjastka alternatywnych rozwiązań żywieniowych, na temat których czerpie wiedzę z książek oraz najnowszych wyników badań.