Jak efektywnie trenować przysiady?

Przysiady angażują więcej mięśni, niż może się wydawać. To ćwiczenie, które potencjalnie ma modelować tylko nogi i pośladki, dzięki swojej specyfice wymusza także określone ruchy mięśni pleców, wzmacnia stawy oraz stabilizację naszej sylwetki (poczucie równowagi). Nie powinno się więc ignorować go lub traktować po macoszemu.

Jak powinna wyglądać prawidłowa sekwencja ćwiczeń? Zasad jest kilka, i choć przy ich zastosowaniu trening będzie trudniejszy, da o wiele lepsze efekty.

  • Stań w niewielkim rozkroku, tak, aby stopy znajdowały się w jednej linii z biodrami. To ważne, by ułożyć ciało w “jednej linii”
  • Wyciągnij ręce delikatnie do przodu
  • Ugnij kolana, starając się uzyskać w zgięciu kąt prosty

Ważne jest to, by kolara skierowane były w przód i nie uciekały na boki. To może być z początku trudne, więc nie zniechęcaj się, gdy nie zawsze wyjdzie równo.

Zasadniczo przysiady powinno się wykonywać na całych stopach, opartych płasko na podłożu. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by w początkowym etapie ćwiczeń wykonywać je na “palcach”. Tak jest łatwiej, ale mniej efektywnie.

Po jakimś czasie, by wzmocnić kolejne partie mięśni nóg, możesz wykonywać przysiady głębokie, niemal do ziemi (na tyle głębokie, by można było się podnieść) lub z obciążeniem w postaci hantli bądź specjalnych pasów (nada się również ciężki plecak).

Przysiady warto łączyć z treningiem biegowym i kolarskim, a także nordic walking. Będą się uzupełniać, a także urozmaicać ćwiczenia. Przyniosą także o wiele lepsze i szybciej dostrzegalne efekty.