Jak rozgrzać się zimą ?

Jako że okres jesienno-zimowy trwa w najlepsze, większości z nas jest na pewno dość chłodno, więc szukamy sposobów, żeby się rozgrzać. Jak to zrobić najefektywniej?  Warto poznać kilka metod, oczywiście zaczynając od samego początku.

            Po pierwsze, zacznij od najprostszej rzeczy – odpowiedni ubiór. Nie oszukujmy się, zima to nie jest rewia mody, warto jest więc dobrze zabezpieczyć się z każdej strony, jeśli dokuczliwie odczuwasz zimno.  Nie wstydź się czapki, zawsze pamiętaj o rękawiczkach i noś szalik. Chodź w ciepłych butach, a jeśli masz taką potrzebę – zakładaj dodatkowe skarpetki. Nie narażaj się na wychłodzenie, jeśli jesteś raczej zmarzluchem – po prostu nie warto.

            Przejdźmy teraz do diety. Pierwsza kwestia z nią związana to ilość kalorii, jaką spożywasz. Jeśli jesz zbyt mało – nic dziwnego, że będzie Ci zimno. Organizm nie ma z czego podkręcić termogenezy, więc naturalne jest to, że nie będzie Ci ciepło. Może na czas zimowy warto nieco podnieść kalorykę i po prostu się nie męczyć? Przemyśl to.

Co nas może rozgrzać oprócz tego?

Zacznijmy od prostej, klasycznej owsianki, podanej na ciepło. Najłatwiejszy posiłek, a jak pomocny! Dodaj do niego cynamonu i zjedz na przykład na śniadanie, jako rozgrzewający początek dnia. Miska z parującym daniem na śniadanie to idealny wybór. W zimie postaraj się poświęcić nieco więcej czasu na posiłki i przygotowywać jest zawsze na ciepło.

Imbir to bardzo znana roślina, o właściwościach rozgrzewających. Warto dodawać imbir do herbaty (ścierać korzeń), do potraw i nawet do wody. Przyspieszy on krążenie krwi, a i nawet może wpłynąć na pracę metabolizmu.

Kurkuma to kolejna przyprawa, która działa na nas rozgrzewająco. Dodatkowo jest bogata w antyoksydanty, więc będzie podwójnie pozytywnie wpływać na organizm. Kurkumę można dodawać nie tylko do potraw, ale również do napojów rozgrzewających.

Co jeszcze rozgrzewa? Na pewno wszystko to, co jest dla nas ostre. Dla niektórych będą to papryczki chili, a innym wystarczy po prostu pieprz. Jeśli spożywanie takich produktów nie jest dla Ciebie nieprzyjemne ani Ci nie szkodzi, warto w ramach rozgrzania dodać coś ostrzejszego do jakiegoś dania. Pamiętaj, że z chili możesz wypić nawet gorącą czekoladę!

Dobrze jest jednak pamiętać, że po prostu wystarczy i zwykły gorący posiłek lub gorąca herbata. Warto jeść jak najwięcej ciepłych posiłków i w ten sposób wspomagać organizm. Nie zapominaj o takich sprzętach jak termos – może być nie tylko taki do herbaty, ale i również do posiłków!

W okresie jesienno-zimowym warto szczególnie zadbać o odpowiednią termogenezę organizmu. Można wspierać się również innymi metodami. Tu do wyboru mamy dwie skrajne metody – morsowanie i saunę. Obie metody pozwolą organizmowi lepiej znosić niskie (ale też wysokie) temperatury! Polecam przetestować tą, która wydaje się ciekawsza. Zwróć jednak uwagę na przeciwskazania przy obu.

Sylwia Lelonek, właścicielka bloga livethenature.com.