Jak pamiętać o piciu wody?

O wodzie pisałam już w poprzednim artykule i dokładnie wyjaśniłam, dlaczego jest ona tak ważna dla naszego organizmu. Czysta woda, zwłaszcza ta wysokozmineralizowana, to najlepsze co Twój organizm może od Ciebie dostać. Potrzebujemy wody by przeżyć, by nasz mózg funkcjonował, by funkcjonowały również inne nasze narządy, tkanki pozostały nawodnione a jelita pracowały bez większych problemów. Odwodnienie niesie za sobą wiele przykrych konsekwencji, jak wysuszone usta i jama ustna, niskie ciśnienie krwi, bóle i zawroty głowy, sucha skóra i uczucie zmęczenia. 

Ile wody powinniśmy pić?

Zalecenia są bardzo różne, jednak dolny pułap to około 2 litry wody dziennie, zakładając, że mamy dość bogatą dietę w produkty pełne wody. Mężczyźni powinni pić nieco więcej wody (zwłaszcza ci więksi i aktywni). Warto zwiększyć podaż płynów przy wyższej aktywności, temperaturze, większej potliwości i schorzeniach, jak biegunka czy wymioty lub różnych stanach fizjologicznych, jak ciąża czy karmienie piersią. 

Jak zatem pić odpowiednią ilość wody?  

Zbuduj proste nawyki, które pozwolą Ci nie zapominać o odpowiedniej ilości wody w ciągu dnia. 

1. Codziennie rano postaraj się wypić szklankę wody. Najlepiej od razu po wstaniu. Jeśli pijesz kawę, dodaj szklankę wody tuż przed nią. Niech to będzie Twoim porannym zwyczajem, aż w końcu przestaniesz to zauważać i przyzwyczaisz się. Jeśli ciężko Ci o tym pamiętać, ustawiaj szklankę lub butelkę wody koło łóżka, by za każdym razem ją zauważyć. Możesz ustawić to nawet w łazience, jeśli tylko Ci to pomoże. 

2. Pij wodę za każdym razem, gdy wstaniesz się przejść lub idziesz do toalety. To kolejny sposób, żeby o tym pamiętać. Wstajesz, bierzesz kilka łyków i idziesz tam, gdzie potrzebujesz. 

3. Kiedy zaczynasz przygotowywać sobie posiłek, wypij pół szklanki wody w trakcie. Będziesz pamiętać, że w tym momencie też dobrze jest skorzystać z chwili i napić się wody. W końcu i tak stoisz w kuchni. 

4. Zainstaluj aplikację na telefon, jeśli często trzymasz telefon w ręku. Są aplikacje, które przypominają o szklance wody i w których możesz odznaczyć to, ile właśnie wypiłeś. Dzięki temu skontrolujesz dokładną ilość wody w ciągu dnia i sprawdzisz, czy nie wypiłeś za mało.

5. Jeśli lubisz sporządzać notatki i zapisywać sobie różne rzeczy, weź butelkę z wodą i zaznacz na niej kilka godzin (np. 8:00, 10:00, 12:00, 14:00 itd.), aby dokładnie wiedzieć, ile musisz wypić o danej porze. Najlepiej użyć dwóch butelek, bo jedna to zbyt mało! 

6. Możesz też ustawiać sobie budziki o różnych godzinach, które przypomną Ci o szklance wody. Jeśli często używasz telefonu, za każdym razem będziesz miał jak wypić nieco wody. 

7. Jeśli zwykła woda jest dla Ciebie zbyt nudna, kupuj sobie wodę gazowaną lub dodawaj do niej cytryny. Takie urozmaicenie na pewno wpłynie pozytywnie na chęć picia wody. 

Jak widać masz wiele podpowiedzi odnośnie tego, jak zacząć pić więcej wody. Skorzystaj chociaż z jednej porady, jeśli nie masz ochoty robić kilku rzeczy na raz. Woda jest ważna i dobrze jest o niej pamiętać, zwłaszcza w lecie i gdy trenujesz! 

Autorka:

Sylwia Lelonek, właścicielka bloga livethenature.com. Zawodowo i hobbystycznie zajmuje się dietetyką kliniczną i wszelkimi aspektami związanymi ze zdrowym stylem życia. Na co dzień studiuje Żywienie Człowieka i Dietetykę, a weekendy wypełnione ma szkoleniami i kursami. Wolny czas spędza zawsze aktywnie. Entuzjastka alternatywnych rozwiązań żywieniowych, na temat których czerpie wiedzę z książek oraz najnowszych wyników badań.