Ile razy musisz jeść by przyspieszyć metabolizm?

Przyspieszenie metabolizmu to temat ciągle na topie. Ciągle poszukiwane są informacje, ile należy jeść, jak i co, by go przyspieszyć. Przecież dzięki szybkiemu metabolizmowi możemy łatwiej zdobyć upragnioną sylwetkę, a i jeść co nam się podoba bez przykrych konsekwencji. Jak w takim razie poprawić swój metabolizm? Ile posiłków powinniśmy spożywać?

            Zazwyczaj słyszy się, że częstotliwość spożywania posiłków ma duży wpływ na metabolizm – 5 posiłków dziennie to podstawa, by go przyspieszyć. Jak się okazuje, różne badania nie wskazują, by częstotliwość spożywania posiłków miała wpływ na zmniejszenie masy ciała. Inne badania pokazują, że różne podejście do ilości oraz częstotliwości spożywania posiłków nie mają wpływu na tempo przemiany energii oraz nie powoduje różnicy jeśli chodzi o utratę wagi w różnych grupach osób badanych. Jak wykazano, to restrykcja kaloryczna, a nie częstotliwość posiłków, ma wpływ na metabolizm (w tym przypadku jego spadek). Jedno z badań pokazuje nawet, że porównując 3 posiłki do 14 spożytych posiłków (zdrowych) nie robi praktycznie żadnej różnicy. Dlaczego praktycznie? Bo okazuje się, że wpływ na wyższy wydatek energetyczny w spoczynku odnotowano u grupy spożywającej tylko 3 posiłki (co prawda nieznaczny).

Czyli jak to jest? A no tak, że zwiększenie masy ciała jest spowodowane nie zmniejszoną ilością posiłków, a zwiększoną ilością przyjmowanych kilokalorii (prawdopodobnie chociażby przez uczucie głodu, spowodowane zbyt dużymi przerwami między posiłkami). 

Jak natomiast na metabolizm wpływa okresowy post? 

Przykładowo, zbadano, że po 36 godzinach postu metabolizm wzrasta! Co istotne, u osób nie otyłych, poszczenie co drugi dzień, nie spowodowało spowolnienia metabolizmu, nawet po 22 dniach takiej diety. Co dla niektórych może być zaskakujące, poszczenie przynosi wiele pozytywnych aspektów dla zdrowia, jak chociażby minimalizowanie stanów zapalnych, lepsza regeneracja, lepsza jakość snu czy lepsze trawienie i samopoczucie. 

Podsumowując, nie ma żadnych dowodów na to, że częstotliwość posiłków miałaby wpływać na metabolizm. W przypadku długotrwałego poszczenia rzeczywiście możliwe jest spowolnienie metabolizmu, ale dotyczy to osób, które nie spożywają nic przez ponad 20 dni. Nie ma to znaczenia w przypadku dwóch, trzech lub pięciu posiłków w ciągu dnia, czyli w normalnym schemacie żywieniowym. 

Klucz do zdrowego organizmu i odpowiedniej utraty tkanki tłuszczowej to odpowiednia i zdrowa dieta, aktywność fizyczna i odpowiednia regeneracja. To wszystko wywoła pożądane efekty jak utrata nadmiernej tkanki tłuszczowej czy lepsza kompozycja ciała. Nie warto jest zatem kombinować z ilością posiłków, a raczej słuchać własnego organizmu i dostosować się do jego potrzeb. Dobrze jest nie pomijać posiłków lub, odwrotnie, nie jeść na siłę i nie wpadać w obsesję związaną z odżywianiem. 

Autorka:

Sylwia Lelonek, właścicielka bloga livethenature.com.