Herbata - czy jest zdrowa ?

Herbata to jeden z najbardziej popularnych napojów, zaraz obok kawy. Mamy do wyboru wiele różnych herbat, mniej i bardziej egzotycznych, tych mocniejszych i bardziej delikatnych – a wszystko zależy od naszych predyspozycji smakowych. Jedyne, nad czym możemy się zastanawiać to to, czy rzeczywiście warto pić herbatę, czy jest zdrowa i czy nie odwadnia, jak czasem się słyszy. 

Kiedy organizm jest przyzwyczajony do spożywania herbaty czy też kawy, nie powodują one odwodnienia. Pite regularnie stają się płynem również nawadniającym, ale przy niskim spożyciu wody w ciągu dnia, nie zawsze opłaca się doliczać herbatę do ilości spożywanej wody. 

Każda herbata ma również swoje specyficzne właściwości i w każdej sytuacji można sięgać po jej różne rodzaje, o czym przeczytasz poniżej. 

1. Klasyczna czarna herbata: jest bogata w taniny – mówiło się, że uniemożliwiają wchłanianie wapnia i żelaza, przez co produkty je zawierające nie były polecane do codziennej diety. Okazało się, że takie działanie mają w przypadku ich dużego spożycia, przy bogato odżywczej diecie ten problem nie jest aż tak widoczny. Okazało się również, że mają wpływ na podział komórek rakowych, przez co spowalniają ich rozwój. Dodatkowo działają przeciwbakteryjnie i wpływają na mikroflorę jelit, dlatego zalecane są przy nudnościach czy biegunkach. 

2. Zielona herbata: zawiera dużą ilość polifenoli. Polifenole regulują odpowiedź immunologiczną, zapobiegają cukrzycy, wrzodom i stanom zapalnym. Są również antyoksydantami i zapobiegają różnym reakcjom powodowanym przez wolne rodniki. Hamują również utlenianie nienasyconych kwasów tłuszczowych, które budują blaszkę miażdżycową. Wspierają również ukrwienie tęczówki, przez co poprawiają ostrość widzenia. Badania pokazują, że filiżanka herbaty u osób 55+ wspiera procesy myślenia i pamięć. 

3. Herbata miętowa: znana z pozytywnego oddziaływania na układ pokarmowy – pobudza trawienie, pozbywanie się gazów i uspokaja żołądek, łagodząc nudności. Badanie pokazuje, że herbata miętowa może mieć pozytywny wpływ na IBS (zespół jelita drażliwego), poprzez łagodzenie bóli brzucha, niwelowanie wzdęć i gazów. 

4. Rumianek: kolejna popularna herbata, znana z pozytywnego oddziaływania na uspokojenie – jak się okazuje nie tylko psychiki, ale również przewodu pokarmowego. Rumianek wycisza, obniża poziom stresu i odczucia niepokoju, dzięki czemu również pozytywnie wpływa na bezsenność. Ta herbata ma również właściwości łagodzące na żołądek i jelita, ale nie tylko. Filiżanka rumianku wpłynie na bóle menstruacyjne, biegunkę, nudności i wymioty. Warto mieć rumianek pod ręką, bo jest przydatny w wielu sytuacjach. 

Omówiłam te najbardziej dostępne i popularne herbaty, które są najczęściej spożywane w Polsce. Jak widać, każda z nich zawiera jakieś pozytywne właściwości, które warto mieć na uwadze, szukając remedium na różne stany chorobowe. Nie będzie to leczyło, ale na pewno wspomagało organizm w naturalny sposób. 

 

Autorka:

Sylwia Lelonek, właścicielka bloga livethenature.com. Zawodowo i hobbystycznie zajmuje się dietetyką kliniczną i wszelkimi aspektami związanymi ze zdrowym stylem życia. Na co dzień studiuje Żywienie Człowieka i Dietetykę, a weekendy wypełnione ma szkoleniami i kursami. Wolny czas spędza zawsze aktywnie. Entuzjastka alternatywnych rozwiązań żywieniowych, na temat których czerpie wiedzę z książek oraz najnowszych wyników badań.