Czy przekąski są zdrowe?

Przechodzenie na dietę nie jest łatwym momentem w naszym życiu. W perspektywie mamy eliminacje pewnych grup pokarmów oraz ograniczanie spożywanej ilości jedzenia. Nie zapowiada się to dobrze, zwłaszcza, że musimy odmawiać sobie nawet czekolady!

W takiej sytuacji zastanawiamy się nad jednym -  co jak będziemy głodni? W ruch wchodzi google i już pokazuje nam się strona, ze zdrowymi przekąskami. Propozycji niskokalorycznych przekąsek jest niesamowicie dużo, czy to gotowych czy do wykonania przez nas samych. Czy są one wartościowe? Czy rzeczywiście warto je spożywać? Zacznijmy może od podstaw.

Najważniejszą informacją jest to, że jeśli potrzebujesz podjadać pomiędzy posiłkami (tak, to właśnie tak nazywa się spożywanie przekąsek), to najprawdopodobniej masz po prostu… niewłaściwą dietę! Jeśli jesz odpowiednie ilości, ale dieta nie jest gęsta odżywczo, to Twój organizm potrzebuje to czymś dojeść, żeby dostarczyć sobie odpowiednich składników, których potrzebuje. Zadbaj o to, by dieta była odpowiednia, w kontekście mikroskładników. Może pojawiać się to również wtedy, gdy jesz za mało. Możliwe, że uciąłeś/aś sobie zbyt wiele kilokalorii i po prostu „nie wyrabiasz”. Do tego dochodzi również aktywność fizyczna (zazwyczaj). Moją propozycją tutaj jest po prostu podniesienie ilości spożywanych kilokalorii na rzecz treningów i spacerów, jako dodatkowa aktywność (jeśli możesz i Twój organizm Ci na to pozwala). To na pewno lepsze rozwiązanie, niż głodzenie się.

Przejdźmy zatem do sedna – czy przekąski są zdrowe? Rozpatrzmy może kilka popularnych przekąsek.

Garść orzechów – przyznajmy sobie szczerze. Nigdy nie kończy się na garści! To zazwyczaj są większe ilości, po które sięgnie miłośnik orzechów, a jak doskonale wiemy – na kilku nie da się zatrzymać. Orzechy są zdrowe, to oczywiście prawda, ALE! W małych ilościach. Orzechy zawierają witaminy z grupy B, minerały (selen, cynk, żelazo, wapń, magnez), ale również przeważające ilości omegi 6, w porównaniu do omegi 3 oraz dużą ilość tłuszczu. Nie twierdzę, iż tłuszcz jest szkodliwy, jednakże zawiera on dość sporo kilokalorii i „garść orzechów” to często 300+kcal, co znacznie zmienia całą dietę. Ponadto, omega 6 w nadmiarze będzie działać prozapalnie, o czym warto pamiętać.

Suszone owoce – brzmią zdrowo, ale… niestety to sam cukier. Bardzo często są dodatkowo „suszone” w cukrze i w oleju, co sprawia, że są jeszcze bardziej kaloryczne! I niestety, niezbyt zdrowe. Dodatkowo, często zawierają siarczany, które również nie są korzystne dla naszego zdrowia. Czy warto? Zdecydowanie nie, zwłaszcza, że i one są bardzo wysoko kaloryczne.

Świeże owoce – jak najbardziej zdrowe i o wiele zdrowsze niż te poprzednie. Zawierają witaminy, minerały, w nieprzetworzonej formie (mam tu na myśli soki wyciskane) błonnik, także same cenne składniki. Warto jednak pamiętać, że to dodatkowe kalorie i po prostu cukier!

Wafle ryżowe – to bardzo popularna przekąska, po którą często sięgamy w razie głodu. Gotowe, wygodne i całkiem smaczne, są niezłą propozycją na chwilę, gdy jesteśmy głodni. Warto jednak zwrócić uwagę, że jest to produkt wysoce przetworzony, o bardzo wysokim indeksie glikemicznym. Spowoduje to nie tylko szybki wyrzut cukru, a co za tym idzie – insuliny, ale też po prostu nie nasycą nas na długo.

Czy warto zatem spożywać takie przekąski? Niekoniecznie. Zwłaszcza, że okres pomiędzy posiłkowy zaczyna się od 4 godzin po spożyciu posiłku i wtedy dopiero organizm zaczyna korzystać z zapasów, które zgromadziliśmy. Jedząc co chwilę, nie dajemy mu na to szansy, a sobie po prostu na schudnięcie. Dobrze jest o tym pamiętać i zacząć od podstaw diety.