Czy kawa jest zdrowa?

O kawie mówi się wiele – w końcu jest to jeden z najbardziej popularnych napojów na świecie. Dużo słyszy się o tym, że jest niezdrowa, że przyczynia się do chorób układu krążenia i podnosi ciśnienie, co nie jest korzystne. Jak się okazuje, kawa może działać wręcz przeciwnie! Poznajmy zatem jej zalety.

            Chyba najbardziej oczywista właściwość, to znaczne podniesienie poziomu energii organizmu oraz skupienia. Kawa, czyli właściwie kofeina, sprawia, że czujemy się mniej zmęczeni, a raczej nakręceni na działanie. To jest stymulant, który występuje również w napojach energetycznych, jednak w przypadku kawy, w połączeniu z innymi związkami w niej zawartymi, będzie na pewno mieć zdrowszy wpływ. Po spożyciu kawy, kofeina jest transportowana do mózgu, gdzie blokuje adenozynę, przez co wzrastają poziomy innych neuroprzekaźników, odpowiedzialnych za odczuwanie motywacji, zadowolenia i szczęścia. Stąd właśnie jej wpływ na zachętę do działania. Dzięki temu, kawa poprawia również skupienie, zdolność do zapamiętywania i czas reakcji.

Kawa może być również dobrym wsparciem przy odchudzaniu! Kofeina jest nieodłącznym elementem większości suplementów. Badania pokazują, że kawa przyspiesza metabolizm. Niestety ten efekt może zanikać u osób, które spożywają kawę na co dzień, przez dłuższy okres.

Kawa poprawia również wydolność fizyczną. Stymuluje układ nerwowy, przez co wykorzystuje on zgromadzone zasoby jako źródło energii oraz powoduje wydzielanie adrenaliny. Z tego właśnie powodu, kofeina to najczęstszy składnik przedtreningówek.

Spożywanie kawy może być pomocne przy stanach depresyjnych. W tym przypadku warto jednak zwrócić uwagę na to, czy kofeina nie intensyfikuje stanów lękowych, obecnych przy depresji i czy nie wchodzi w interakcję z lekami.

Co ważne, kawa w rzeczywistości (spożywana REGULARNIE), może obniżać ryzyko chorób serca i zmniejszać ryzyko zawału! Jeśli pijesz kawę na co dzień, jej oddziaływanie będzie pozytywne, aniżeli negatywne. Nie jest to już szok dla organizmu, ponieważ zaadaptował się do tego i receptory nie są już tak wrażliwe na kofeinę. Warto jednak zwrócić uwagę na to, czy nie jesteś mimo wszystko nadwrażliwy na kofeinę i obserwować swój organizm. 

Kawa również zawiera sporo antyoksydantów, przez co ma działanie prozdrowotne. To bardzo istotne, zwłaszcza w przypadku osób, spożywających mało owoców i warzyw.

            Warto dodać, że najlepsza kawa, to ta pita regularnie. Nie ma zbyt wielu różnic pomiędzy kawą rozpuszczalną a świeżo mieloną z fusami, pomimo wcześniejszych przekonań. Jeśli chcesz spożywać kawę, rób to regularnie – wtedy wyciągniesz z niej wszystkie najlepsze wartości. Zwróć jednak uwagę, że kawa to kawa, a nie mleczny napój z cukrem, o smaku kawowym. Nie warto dodawać do kawy zbędnych dodatków, a zwłaszcza cukru, który nie wpływa korzystnie na nasz organizm.

Sylwia Lelonek, właścicielka bloga livethenature.com.