Czy istnieje skuteczna dieta odchudzająca?

W obecnym świecie możemy liczyć na zdumiewająca różnorodność propozycji dotyczących diet odchudzających. Wszystkie reklamowane sposoby na zgubienie zbędnych kilogramów, to podobno „cud”, który w kilkanaście dni nie tylko zmniejszy objętość talii, spali zbędny tłuszcz, ale dodatkowo jeszcze wyrzeźbi naszą sylwetkę na wzór gwiazd fitness. Osoby, które po raz pierwszy podchodzą do tematu odchudzania mogą być zdezorientowane, bo przecież spośród tylu dostępnych wariantów trudno jest od razu zdecydować się na dietę białkową, kopenhaską bądź warzywno-owocową.

Skuteczna dieta odchudzająca to taki dzienny schemat spożywania posiłków, który stopniowo będzie wspierał redukcję wagi, ale jednocześnie zachowa organizm w zdrowiu. Dlatego właśnie każda dieta powinna być dokładnie zbilansowana pod kątem przyjmowanych witamin, aby nie doprowadzić do ich niedoboru. Każdy dietetyk kieruje się pod tym kątem polskimi normami żywienia, który został opracowany przez ekspertów i dostosowany do klimatycznych i regionalnych potrzeb żywieniowych Polaków. Nasze tendencje odnośnie rodzaju spożywanych posiłków oraz ich ilości przedkładają się na ogólny statystyczny obraz.

Osoba, która odchudza się rzadziej niestety zwraca uwagę na ilość białka, witamin i węglowodanów w przyjmowanych posiłkach. Częściej koncentruje się na szybkim efekcie utraty wagi i szczupłym wyglądzie. Niektórzy są gotowi zapłacić naprawdę wysoką cenę za zgrabną sylwetkę. Dlatego coraz bardziej popularne są diety, które mają zapewnić szybki efekt w krótkim czasie. Jednak spadek masy ciała nie może być za szybki. Zaleca się utrzymanie tempa 1-2 kg w ciągu tygodnia mniej, natomiast jeśli ta redukcja przebiega wolniej (ok. 0,5 kg na tydzień), wówczas nie możemy mówić tutaj o skutecznej diecie. Zbyt szybki i nagły spadek masy ciała może później doprowadzić do odwrotnego efektu, czyli równie szybkiego nadrobienia ubytków. Jest to zjawisko popularnie nazywane „efektem jo-jo”.

Diety długoterminowe zaś są lepszym rozwiązaniem dla osób, które rzeczywiście przykładają dużą wagę do utrzymania kondycji i dobrego zdrowia. Jednocześnie, skuteczność tego rodzaju schematów może przyczynić się do zmiany nawyków żywieniowych w przyszłości i to jest właściwe klucz do sukcesu. Diety, które stosujemy przez pewien czas, a później ponownie wracamy do starych przyzwyczajeń żywieniowych, nie przyniosą rezultatu w dłuższej perspektywie czasu. Konsekwencja w działaniu to zdecydowana i stała zmiana nawyków w taki sposób, aby organizm sam przyzwyczaił się do nich i nauczył się funkcjonować z „informacją”, że dodatkowe porcje pustych kalorii nie są mu do niczego potrzebne.

Taka zmiana w połączeniu ze zwiększeniem aktywności fizycznej jest najlepszym rozwiązaniem dla wszystkich tych, którzy myślą o skutecznej diecie odchudzającej.