Co jesc by zadbac o swoją skórę?

Bardzo często, patrząc na daną osobę, jestem w stanie ocenić jakość jej diety i stylu życia. Im gorszy dobór produktów, mniejsza aktywność fizyczna i większy niedobór snu, tym gorszy stan skóry i włosów. Nie ma się co oszukiwać – to nie zabiegi upiększające najbardziej wpływają na cerę, ale to, co robimy na co dzień. Możesz wydawać miliony miesięcznie na kremy i maseczki, ale jeśli będziesz jadł syf, Twoja skóra nie będzie jedwabista i bez wyprysków.           

            Nie od dziś wiadomo, że pewne grupy produktów będą negatywnie wpływać na skórę, a niektóre będą bardzo pomocne w jej odżywieniu. To, co może nam szkodzić, to najczęściej cukier i laktoza, ale równie często gluten i inne alergeny pokarmowe (nawet papryka czy orzechy, jeśli negatywnie na nie reagujemy). Do tego warto dorzucić dodatki do żywności, które też nie są obojętne dla naszego organizmu. Poza tym, dochodzą do tego takie aspekty jak, niedobory snu, niska aktywność fizyczna i toksyny (zanieczyszczone powietrze, dym papierosowy itp.). Tutaj chcę zaznaczyć jedną, ważną rzecz – najlepszą drogą, będzie najpierw eliminacja tego, co nam szkodzi, a potem uporządkowanie diety i włączenie dodatkowych elementów, których nie spożywaliśmy wcześniej. 

Zacznijmy od czegoś przyjemnego!

Kakao. Nie, nie mówię tu o czekoladzie. Czekolada zwiera zazwyczaj cukier, mleko w proszku i inne dodatki, a to właśnie one mogą nam szkodzić. Mówię tu o czystym kakao, które zawiera mnóstwo antyoksydantów, zwalczających wolne rodniki oraz wapń, magnez i foliany. 

Brokuły. A najlepiej świeże – zawierają witaminę A, C – czyli antyoksydanty, ale również wsparcie zdrowej skóry i witaminę K (działającą dobrze na siniaki czy chociażby podkrążone oczy).

Owoce jagodowe – czyli jagody, borówki, jeżyny, maliny i porzeczki. Zawierają mnóstwo witaminy C, wspierającej syntezę kolagenu oraz antyoksydanty, chroniące organizm i skórę przed działaniem wolnych rodników. 

Papryka, zawierająca karetonoidy, czyli antyoksydanty, ładnie oddziałowujące na skórę. Zawiera również sporo witaminy C.

Jaja – zawierają mnóstwo witamin, minerałów oraz antyoksydantów. Warto zwrócić uwagę na żółtka, a nawet spożywać je na surowo. 

Migdały, oliwki, oliwa z oliwek – czyli bogate źródła witaminy E, jednego z najlepszych antyoksydantów. Tłuszcz, zawarty w tych produktach również dobrze odżywi skórę i ją nawilży. 

Jarmuż – źródło witaminy A (antyoksydant) oraz wapnia i żelaza. Takie kombo będzie idealnie wspierać zdrowy stan cery. 

Awokado – bogate w witaminy A, D oraz E, zdrowe tłuszcze, które wspaniale odżywiają skórę i poprawiają jej stan. 

Marchewka – zawierająca mnóstwo beta-karotenu, będącego prekursorem witaminy A, tak świetnie wpływającą na stan skóry. Poprawia również jej koloryt. 

Pomidory– zawierają likopen, będący antyoksydantem, chroniącym skórę przed promieniowaniem UV. 

            Jak widać, masz kilka propozycji produktów, które warto wprowadzić do diety. Dodaj do tego wywalenie tego, o czym pisałam wyżej, włączenie aktywności fizycznej, zadbaj o odpowiedni sen i wyeliminuj toksyny. Twoja skóra i organizm będą Ci wdzięczne!

 

Autorka:

Sylwia Lelonek, właścicielka bloga livethenature.com